Idag har Claude Marcus fått in en rätt “mager”(!) artikel på DN debatt…
Efter att länge ha varit medias expertkommentator par preference har han i ett (1) inslag i TV4´s Kalla Fakta fått sina åsikter(!) om kost och hälsa samt sina bindningar till livsmedelsindystrin ifrågasatta.
Genast känner han sig utsatt för ett mediadrev… lite märkligt faktiskt.
Ett av problemen för Claude Marcus är de kostråd han står för inte är ett dugg bättre än de kostråd han går till storms emot (snarare tvärt om enligt min åsikt).
Så varför föra ett sånt oherrans väsen? Tja, det är ju naturligtvis motigt att som, enligt egen uppfattning, en av landets ledande experter inom överviktsbehandling få sina åsikter ifrågasatta. Det riskerar ju, om det får gå för långt, att minska det egna varumärkets attraktionskraft när det gäller att få konsultuppdrag från livsmedelsindustrin.
Jag noterar att han tar en fast position när det gäller smörets farlighet, om margarinets inverkan på hälsan sägs ingenting… Och han ger media skulden för den ohälsa som kommer att draba svenska folket i spåren av ökat smör-ätande.
“Medierna har hjälpt till att sprida detta budskap vilket sannolikt bidrar till en allvarlig ökning av konsumtionen av mättat fett. Smörförsäljningen har exempelvis gått upp 35 procent på fyra år och under det sista året har ökningen varit 9 procent (källa: Nielsen scantrack).
Det finns mycket som tyder på att detta kan vara farligt.”“Det finns således risk att den oseriösa journalistik vi här sett prov på leder till försämrad folkhälsa.”
Jag tillägnar Claude Marcus en gammal hit från Bachman Turner Overweight… förlåt, Overdrive!
Andra som har skrivit om Claude Marcus debattartikel i DN:
Kostdoktorn
Zac
Matfrisk



*Headbangar kraftigt*
Och visst är det ganska uppenbart att Marcus cementerat fast sig helt själv… Första huvudet att rulla? Klart är att samtliga förbannade vetenskapsjournalister nu gräver som djur – och det är inte LC-etablissemanget som kommer överösas med skiten som kommer fram…
)
//Zac
Zac, att “ge sig på” journalistkåren är kanske inte Marcus´ smartaste drag i karriären
men inte mig emot…
Anser att din tolkning av Marcus debattinlägg är osakligt vinklad.
Helena, säger du det… Jag ska genast undersöka saken!
Jag har ju självklar ambitionen att som vanligt vara vara 100% objektiv.
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på detta.
Professor Marcus har helt rätt i att medierna behandlar dessa frågor på ett alldeles för sensationslystet sätt, vilket leder till att allt det som forskare kommer fram till, inte neutralt kommuniceras fram till medborgarna.
Det är helt meningslöst att lägga ned miljoner skattekronor och år av forskning om allt som kommer vanliga människor till godo är smaskiga rubriker och hårdvinklade artiklar.
Alla vet att en balanserad kost, med lagom stora portioner, är (sett över en stor POPULATION) den skonsammaste metoden att undvika övervikt. Detta låter tråkigt men slår sällan fel.
Observera att sett på INDIVIDnivå kan alltså saken vara en helt annan, vilket illusteras av att det finns personer som mår bättre av att bara äta riktigt smör och personer som trivs bäst med att avstå från allt mättat fett.
Sven K, sensationslystnad är definitivt vanligt förekommande i media, mer vanlig i vissa, mer sällan i en del andra… även kostfrågor behandlas emellanåt sensationslystet.
Men det vanligaste är att media helt okritiskt och utan egen uppföljning eller reflektion rapar upp pressreleaser från forskarvärlden.
Att t.ex. Dr Dahlqvist fått visst utrymme i media senaste året kan säkert kännas svårt at smälta för en del professorer. Oftast har de dock fått tillfälle att i samma program eller i fakta-rutor i artiklar i det närmaste idiotförklara henne, så CM´s raktion om mediadrev är “Prinsessan på ärten”